Paradigmeskift |
Opgaver, læring |
Hvad handler det om? Udfoldet menneskelighed |
jordens opdyrkning |
begribe planlægge |
at forstå sammenhænge at kunne tænke fremadrettet |
boligens etablering |
strukturere indrette |
at få noget til at fungere at få mennesker til at arbejde sammen |
fritids- beskæftigelsen |
bruge udnytte |
bevidsthed om hvordan man griber processer an at forstå sig selv i forløbet |
personlighedens udvikling |
være glæde sig over andre |
at give sig selv lov at give kærligheden et konkret indhold |
Med dette skema vil jeg gerne vise, at de forskellige paradigmeskift historisk har været nødvendige, men at der ikke er tale om forløb eller problemstillinger, der alene hører fortiden til.
Det er stadigvæk nødvendigt at planlægge og forstå sammenhænge. På samme måde er det stadig nødvendigt at forholde os til, hvordan vi håndterer jordens ressourcer, hvordan vi skal bo osv.
At forstå kultur er at forstå, hvordan vi selv interagerer i forhold til andre, også arbejdsmæssigt og socialt.
Det involverer i høj grad også økonomi, et område der især har at gøre med de to midterste problemfelter i skemaet. Hvordan forholder vi os til andre, når de ikke bare er slaver, eller lønslaver for den sags skyld?
Vi er jo stadigvæk i en læreproces.