| |
Tanker udtrykt gennem 4-delinger
Slip mig fri, slip mig fri! skreg kærligheden
Du kommer ingen steder, råbte tabuet. Du bliver bare hvor du er!
Slip mig fri, så jeg kan udvikle mig!
Om jeg så skal blive syg og tyk, så kommer du ingen steder!
Giv mig nu lov! ...
Hurra for livet der reproducerer sig
selv
på trods!
Men tænk hvis vi selv kunne udforme det
med vores egen vilje og gode intentioner at frigøre
i stedet for at lægge beslag på os selv og hinanden. Det kunne da være spændende!
Vi skal øve os i at være gode mennesker. Det kommer altså ikke af sig selv!
 |
Historisk har vi aldrig haft mere frihed, end vi har i dag.
 |
Alle har handlefrihed, i hvert fald øjeblikke,
perioder, hvor jeg suverænt bestemmer over mine handlinger, og derfor er med
til at bestemme, hvilken retning historien skal tage. |
 |
Alle tidligere generationer har været placeret
i hierarkier, vedligeholdt af magtforhold af forskellig styrke, delvist
begrundet ved begrænsede ressourcer. |
 |
Det er på det individuelle plan, at de blivende
forandringer skal tage sit udgangspunkt.
 |
et menneske er ikke ansvarlig for andres
handlinger, men i høj grad for sine egne |
|
 |
Det er intentionen, der gør
forskellen. |
|
 |
Det der adskiller os fra naturen, kan udtrykkes
på følgende måde:
 |
Evnen til at fortstå sammenhænge |
 |
Evnen til at udvikle begreber |
 |
Forestillingsevnen |
 |
Formuleringsevnen
 |
sproget giver mig mulighed for at udtrykke
noget helt nyt, meget præcist, hele tiden at nuancere det, indtil det har
fundet den rigtige form, på samme måde som en kunstner kan have det med sit
værk |
 |
vi lever af
sandheden |
 |
derfor skal vi altid være villige til at
udfordre den over for os selv |
|
|
 |
Kulturudviklingen baseret
på paradigmeskift (pdf-fil)
|

 |
Frihed er muligheden for
i en given kontekst at kunne handle anderledes
 |
frihed er
en mulighed, der kan blive til
realitet, men så skal man ville det |
 |
for nogle ligger den lige foran, og de griber
den af sig selv |
 |
for andre skal der en kraftanstrengelse til |
 |
nogle har ikke har viljen - for sig selv eller
for andre
 |
det er et paradoks, at frihed indeholder et
element af tvang |
 |
fordi friheden ikke er én gang givet, men til
stadighed
kræver en indsats |
 |
frihed er attitude, meget mere end noget fysisk
eller socialt |
 |
frihed opnås ved konstruktivt at bryde bundne former |
|
|
 |
Når
der formuleres en ny afgørende mulighed, vil der ofte være kræfter, der
forsøger at tilintetgøre den, fordi den griber ind i en hævdvunden praksis,
fordi den udfordrer det eksisterende. En anden metode er at tie det hele ihjel,
som om det aldrig har været der.
 |
når den alligevel får lov til at overleve og
eksistere, skyldes det at nogle tror på den og kæmper for den |
 |
gennem argumenter bliver den fortolket og
tilpasset tidens krav eller behov |
 |
skriftligheden er den form, der trods alt
betyder, at der er mulighed for at nærme sig den oprindelige betydning |
 |
den materielle form er beviset for eftertiden,
at nogle har tillagt den betydning
 |
hvad nu hvis man opfatter kroppen som et
tempel? |
 |
alle former starter flygtigt for senere at
materialisere sig |
 |
kærlighed og frihed er sådanne flygtige
størrelser |
 |
giv dem dog
en chance! |
|
|
 |
Realiteten som vi bliver nødt til at forholde os til
 |
ordforklaringer |
 |
lidt om forholdet mellem viden og kapital |
 |
det er meget normalt at handle med udgangspunkt i, hvad der kan betale sig
 |
der er som udgangspunkt ikke noget i vejen med
økonomiske kalkulationer og hensyn |
 |
men det kan nemt blive et problem at
sammenblande kærlighed og økonomi |
 |
hvis kærligheden i voksenlivet bliver
minimalistisk, er der grund til overvejelser |
 |
sygelig er den kærlighed, der vil
eje, før den vil elske |
|
 |
velfærdssamfundet har udviklet et snæversyn med egoismen som en markant
uheldig egenskab
 |
livet opfattes som noget selvfølgeligt, som
bare ubegrænset er til rådighed |
 |
når den materielle adfærd bliver en
selvfølgelighed, bliver den samtidig en begrænsning |
 |
når følelserne er muret inde, opstår
livsstilssygdommene |
 |
når ord bliver substitutter, mister de evnen
til at udtrykke det væsentlige |
|
|

 |
Menneskelivet udspiller sig i disse former, som er blevet adskilt i takt med
byudviklingen.
 |
Her betragtes udviklingen som et potentiale |
|
 |
I
dag er viden blevet tilgængelig for alle, i takt med frigørelsen af købekraft,
der ikke længere kun er for de privilegerede. |
 |
Udviklingen er en naturlig forlængelse af
sekulariseringen, som efterhånden har tilvejebragt et reelt billede af vores
eget ansvar for tingenes udvikling, frigjort fra et religiøst univers. |
 |
I en
mere eksistentiel kontekst er modellen vores måde at udtrykke præferencer og
at skabe kvalitet i den mellemmenneskelige adfærd. Vi vælger selv, hvem vi vil
være sammen med, hvornår og hvordan.
 |
Den vandrette akse er aksen for reproduktion |
 |
Samtidig er det den dynamo, der holder samfundet i gang |
 |
Den lodrette akse bruges ved enhver form for regulering og forståelse |
 |
Hvem kan, skal, vil og må videreføre mine gener? |
|
 |
Hvad kunne være nogle gode leveregler?
|



 |
Her kan jeg kontaktes
|

Startside | 4-delingen som ny tænkemåde | Rejsebilleder
Dette Websted blev sidst opdateret
22. oktober 2012
| |
|